Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья «Особенности развития произвольности у гиперактивных дошкольников»

Article "Features of the development of voluntariness in hyperactive preschoolers"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Издание монографии по праву

Архивные данные статьи Ропотовой А.А.

Archival data of the article written by Ropotova A.A.

Выходные данные психологической статьи

Article output data

Страницы / Pages 62-68
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 159.922.76
Заглавие / Title
[RUS]
Особенности развития произвольности у гиперактивных дошкольников
[ENG]
Features of the development of voluntariness in hyperactive preschoolers
Авторы / Authors
[RUS]
Ропотова
Анна Анатольевна
Студентка,
факультет психологии,
Тульский государственный педагогический университет им. Л.Н. Толстого
[ENG]
Ropotova
Anna Anatol'evna
Student,
Faculty of psychology,
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Аннотация / Abstract
[RUS]
В статье рассматриваются вопросы терминологии таких понятий, как «произвольность» и «гиперактивность», причины возникновения гиперактивности и особенности развития произвольности, характерные для детей с данным синдромом.
[ENG]
The article deals with concepts such as "voluntariness" and "hyperactivity", causes of hyperactivity and the peculiarities of voluntariness development in children with this syndrome. In spite of the recognized importance of the problem in the national psychology and a large number of works written by Russian and foreign scholars, which are dedicated to it, the issue of voluntariness development is still underexplored and poorly covered in scientific literature. The novelty consists in the following: a large number of children suffer from hyperactivity; the article contributes to successful treatment for this disorder and tries to solve other problems with a view to helping children with ADHD. The author of the article considers voluntariness to be an important behavioral characteristic and points out that it remains unformed in children with ADHD. In future, this may have a negative impact on children's learning at school, lead to school disadaptation and affect their further socialization. The sooner the necessary conditions are created and psycho-correctional work aimed at overcoming these problems begins to be carried out, the more effective this work is. Psycho-correctional work should begin when a child is 5-8 years old. During this period, the nervous system of a child is particularly flexible and has good compensatory capabilities.
Текст / Text
[RUS]
Введение Анализ литературы по психологии показал…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по психологии)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Произвольность
гиперактивность
возникновение гиперактивности
развитие произвольности
гиперактивные дошкольники
[ENG]
Voluntariness
hyperactivity
appearance of hyperactivity disorders
development of voluntariness
hyperactive preschoolers
Библиография / References
[RUS]
  1. Бадалян Л.О. Невропатология. М.: Академия, 2000. 384 с.
  2. Брязгунов И.П., Касатикова Е.В. Дефицит внимания с гиперактивностью у детей. М.: Медпрактика-М, 2002. 128 с.
  3. Заваденко Н.Н. Гиперактивность и дефицит внимания в детском возрасте. М.: Академия, 2005. 256 с.
  4. Запорожец А.В. Развитие произвольных движений. М.: Издательство Академии педагогических наук РСФСР, 1960. 430 с.
  5. Иванников В.А. Психологические механизмы волевой регуляции. М.: Изд-во УРАО, 1998. 144 с.
  6. Кучма В.Р., Платонова А.Г. Дефицит внимания с гиперактивностью у детей России: распространенность, факторы риска и профилактика. М.: РАРОГЬ, 1997. 199 с.
  7. Молчанов С.Г. Детский сад: историко-этимологическая ретроспектива // Педагогический журнал. 2012. № 2-3. С. 76-94.
  8. Смирнова Е.О. Развитие воли и произвольности в раннем и дошкольном возрастах. М.: Издательство «Институт практической психологии»; Воронеж: НПО «МОДЭК», 1998. 256 с.
[ENG]
  1. Badalyan L.O. (2000) Nevropatologiya [Neuropathology]. Moscow: Akademiya Publ.
  2. Bryazgunov I.P., Kasatikova E.V. (2002) Defitsit vnimaniya s giperaktivnost'yu u detei [Attention deficit hyperactivity disorder in children]. Moscow: Medpraktika-M Publ.
  3. Ivannikov V.A. (1998) Psikhologicheskie mekhanizmy volevoi regulyatsii [Psychological mechanisms for volitional regulation]. Moscow: Izd-vo URAO.
  4. Kuchma V.R., Platonova A.G. (1997) Defitsit vnimaniya s giperaktivnost'yu u detei Rossii: rasprostranyonnost', faktory riska i profilaktika [Attention deficit hyperactivity disorder in Russian children: prevalence, risk factors and prevention]. Moscow: RAROG" Publ.
  5. Molchanov S.G. (2012) Detskii sad: istoriko-etimologicheskaya retrospektiva [Nursery (kindergarten): historical and etymological retrospective]. Pedagogicheskii zhurnal [Pedagogical Journal], 2-3, pp. 76-94.
  6. Smirnova E.O. (1998) Razvitie voli i proizvol'nosti v rannem i doshkol'nom vozrastakh [Development of will and voluntariness at early and preschool ages]. Moscow: Izdatel'stvo "Institut prakticheskoi psikhologii"; Voronezh: NPO "MODEK" Publ.
  7. Zaporozhets A.V. (1960) Razvitie proizvol'nykh dvizhenii [Development of voluntary movements]. Moscow: Izdatel'stvo Akademii pedagogicheskikh nauk RSFSR.
  8. Zavadenko N.N. (2005) Giperaktivnost' i defitsit vnimaniya v detskom vozraste [Hyperactivity and attention deficit in children]. Moscow: Akademiya Publ.
Файлы / Files 3-ropotova.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Ропотова А.А. Особенности развития произвольности у гиперактивных дошкольников // Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования. 2015. № 3. С. 62-68.
[ENG]
Ropotova A.A. (2015) Osobennosti razvitiya proizvol'nosti u giperaktivnykh doshkol'nikov [Features of the development of voluntariness in hyperactive preschoolers]. Psikhologiya. Istoriko-kriticheskie obzory i sovremennye issledovaniya [Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches], 3, pp. 62-68.

Архивные данные психологического журнала № 3 за 2015 год «Психология. Историко-критические обзоры и современные исследования», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "Psychology. Historical-critical Reviews and Current Researches", which includes the article.