Главная страница Контактные данные Карта проекта FAQ Форма заказа News

Научная статья «История исследования искусства Тибета в России: от начала русской тибетологии до середины XX века»

Article "The history of studying Tibetan art in Russia: from the origins of Russian tibetology to the middle of the 20th century"

Наши услуги

Рецензируемые журналы

Архив

Оплата

Подписка

Методический раздел

Подбор оппонентов

Архивные данные исторической статьи Курасова С.В.

Archival data of the article written by Kurasov S.V.

Выходные данные статьи по историческим наукам

Article output data

Раздел / Sectional title
[RUS]
Историография, источниковедение и методы исторического исследования
[ENG]
Historiography, source studies and methods of historical research
Страницы / Pages 38-60
Тип / Type [RAR] – Научная статья
Коды / Numbers [УДК] 94(5)
Заглавие / Title
[RUS]
История исследования искусства Тибета в России: от начала русской тибетологии до середины XX века
[ENG]
The history of studying Tibetan art in Russia: from the origins of Russian tibetology to the middle of the 20th century
Авторы / Authors
[RUS]
Курасов
Сергей Владимирович
Профессор, доктор искусствоведения,
ректор Московской государственной художественно-промышленной академии им. С.Г. Строганова
[ENG]
Kurasov
Sergei Vladimirovich
Doctor of History of Arts, professor,
head of Moscow State Stroganov Academy of Industrial and Applied Arts
Аннотация / Abstract
[RUS]
Данная статья представляет собой исследование истории исследования тибетского искусства в контексте истории тибетологии в целом. Выделяются три этапа исследований искусства Тибета с подробным описанием особенностей каждого из них.
[ENG]
The article deals with the history of studying Tibetan art in Russia in the context of the history of tibetology. The author divides studies on Tibetan art into three stages. During the first stage (the end of the 18th century – the end of the 19th century) Tibetan art was part of the complex object of research on Russian tibetology. Researchers described cultural artefacts as well as ethnographic characteristics. This stage increased knowledge of Tibetan art because the artefacts that were later lost were described and scientists made the first attempts to interpret Buddhist art. The second stage (the end of the 19th century – the middle of the 20th century) was connected with considering Buddhist art to be the object of scientific research. This stage saw the description and cataloguing of the object of research, i.e. the iconometery and iconography of Tibetan art. Researchers used collected materials in order to solve problems related to the evolution and interpretation of Tibetan art. The last stage of studying Tibetan art began in the middle of the 20th century. Comprehensive catalogues and directories were created, Tibetan treatises on art and comments on them were translated. Interpretation of pictures, sculptures, architecture was made in the context of the Buddhist culture.
Текст / Text
[RUS]
Введение История исследования тибетского искусства неотделима…
(Вы можете ознакомиться в файле ПДФ c полным текстом научной статьи по истории)
Ключевые слова / Keywords
[RUS]
Русская тибетология
Тибет
искусство
искусство Тибета
исследование искусства Тибета
[ENG]
Russian tibetology
Tibet
art
Tibetan art
studies on Tibetan art
Библиография / References
[RUS]
  1. Бадмажапов Ц.-Б.Б. Иконография и искусство тибетского буддизма // Тибетский буддизм. Теория и практика. – Новосибирск: Наука, 1995. – С. 197-206.
  2. Бадмажапов Ц.-Б.Б. Скульптура тибето-монгольской ваджраяны XVII – нач. XX вв. // Буддизм в контексте истории, идеологии и культуры Центральной и Восточной Азии. – Улан-Удэ: БНЦ СО РАН, 2003.
  3. Бадмажапов Ц.-Б.Б. Тибетские традиции в буддийской иконографии Бурятии // Тибетский буддизм. Теория и практика / под ред. Н.В. Абаева. – Новосибирск: Наука, 1995. – С. 208-226.
  4. Барадийн Б.Б. Статуя Майтрейи в Золотом храме в Лавране. – Л., 1924. – 116 с.
  5. Баркова А.Л. Буддийская живопись в собрании Международного Центра Рерихов // Рерих Ю.Н. Тибетская живопись. – М., 2000.
  6. Баркова А.Л. Мифологические универсалии в тибетской иконографии // Человек и природа в культурной традиции Востока. – М., 2004.
  7. Батырева С.Г. Старокалмыцкое искусство XVII – начала ХХ в. – М.: Наука, 2005. – 176 с.
  8. Бембеев Е.В. Лингвистическое описание памятника старокалмыцкой (ойратской) письменности: «Сказание о хождении в Тибетскую страну Малодербетовского Бааза-багши»: дисс. … канд. филол. наук. – М., 2004. – 142 с.
  9. Воробьёва-Десятовская М.И., Зорин А.В. Тибетология в ИВР РАН. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://tibetica.orientalstudies.ru/rus/index.php?option=com_content&task=view&id=579&Itemid=99.
  10. Воробьёва-Десятовская М.И., Савицкий Л.С. Тибетоведение // Азиатский музей – ленинградское отделение института востоковедения АН ССР. – М.: Наука, 1972. – С 149-176.
  11. Ганевская Э.В. К вопросу об интерпретации канонического образа в художественной традиции буддийских стран // Искусство Востока. Художественная форма и традиция. Сборник статей / отв. ред. И.Ф. Муриан. – СПб.: Дмитрий Буланин, 2004. – С. 110-131.
  12. Ганевская Э.В. Средневековая бронзовая буддийская скульптура индо- непальского круга (VIII-XII вв.): дисс. … канд. искусствоведения. – М., 1984. – 221 c.
  13. Ганевская Э.В., Карпова Н.К. Искусство Индии. – М.: Сорек-Полиграфия, 1992. – 48 с.
  14. Герасимова К.М. Памятники эстетической мысли Востока. Тибетский канон пропорций. – Улан-Удэ: БКИ, 1971. – 303 с.
  15. Герасимова К.М. Тибетский канон пропорций // Проблема канона в древнем и средневековом искусстве Азии и Африки. – М.: Наука, 1973.
  16. Герасимова К.М. Читралакшана в тибетском и монгольском текстах Данчжура // Средневековая культура Центральной Азии: письменные источники. – Улан-Удэ: БЦ СО РАН, 1995.
  17. Грюндевель А. Обзор собрания предметов ламаистического культа, ч. I. Тексты, ч. II. Рисунки. – СПб., 1905.
  18. Гумилёв Л.Н. Старобурятская живопись. Исторические сюжеты в иконографии Агинского дацана [Изоматериал] Альбом. – М.: Искусство. 1975. – 156 с.
  19. Деменова В.В. Репрезентация и Сокрытие Природы Истинного в буддийском искусстве// Уральское востоковедение: Международный альманах. Выпуск 3. – Екатеринбург: УрГУ, 2008 – С. 24-30.
  20. Деменова В.В., Уроженко О.А. Пространство смыслов буддийской металлической скульптуры. Монография. – Екатеринбург: Урал. университет, 2010. – 144 с.
  21. Дубровин А.Ф. Буддийская металлическая скульптура Тибета: (Атрибуция и датировка по материалам химико-технологических исследований): Автореферат дисс. … канд. ист. наук. – М., 1989. – 20 с.
  22. Дьяконова Н.В. Материалы по культовой иконографии Центральной Азии домусульманского периода // Труды государственного Эрмитажа. Культура и искусство народов Востока. – Л.: Издательство государственного Эрмитажа, 1961. – Т. 6. – С. 257-272.
  23. Елихина Ю.И. Культ бодхисаттвы Авалокитешвары и его земных воплощений в истории тибетской государственности VII-XIX вв.: Автореферат дисс. … канд. истор. наук. – СПб., 2006. – 20 с.
  24. Жуковская Н.Л. Ламаизм и ранние формы религии. – М., 1977. – 200 с.
  25. Зорин А.В. (сост.) Каталог буддийских икон танка и цакли: Живописные изображения буддийских учителей и божеств. – СПб., 2009. – 1 CD.
  26. Ковалевский О.М. Буддийская космология. – Казань: Университетская Типография, 1837. – 167 с.
  27. Крапивина Р.Н. К интерпретации двух изображений сиддхов // Использование буддийских культовых коллекций. – Л., 1981.
  28. Курасов С.В. Преходящее как жанр: особые виды изобразительного искусства Тибета // Культура и цивилизация. – 2013. – № 5-6. – С. 19-27.
  29. Муриан И.Ф. Искусство Непала. Древность и средневековье. – М.: Восточная литература, 2001. – 119 с.
  30. Муриан И.Ф. Китайская раннебуддийская скульптура IV-VIII вв. в общем пространстве «классической» скульптуры античного типа. – М.: КомКнига, 2005. – 200 с.
  31. Огнева Е.Д. Боги снежных гор: музеи Украины: сакральное искусство в традиции тибетского буддизма. – Одесса: Астропринт, 2008. – 208 с.
  32. Огнева Е.Д. Жанры в тибетском искусстве // Искусство и культура Монголии и Центральной Азии. – М., 1983. – Ч. 2. – С. 87-97.
  33. Огнева Е.Д. Структура тибетской иконы (на примере цокшина Цзонхавы) // Проблемы канона в древнем и средневековом искусстве Азии и Африки. – М., 1973. – С. 103-112.
  34. Огнева Е.Д. Тибетский средневековый трактат по теории изобразительного искусства: дисс. … канд. истор. наук. – М., 1979. – 349 с.
  35. Огнева Е.Д., Ганевская Э.В., Дубровин А.Ф. (сост.) Пять семей Будды (металлическая скульптура северного буддизма IX – XIX вв. из собрания ГМИНВ). – М., 2004. – 362 с.
  36. Ольденбург С.Ф. Материалы по буддийской иконографии Хара-Хото (Образа тибетского письма). – СПб.: Товарищество Голике и Вильборг, 1914. – 80 с.
  37. Паллас П.С. Путешествие по разным провинциям Российской империи: В 3 т. – СПб., 1773-1788.
  38. Пандер Е. Пантеон Джанджа Хутухты. – Харбин, 1918.
  39. Позднеев А.М. Очерки быта буддийских монастырей и буддийского духовенства в Монголии в связи с отношениями сего последнего к народу. – СПб.: Тип. Имп. акад. наук, 1887.
  40. Рерих Ю.Н. Тибетская живопись. – Самара: Агни, 2000. – 144 с.
  41. Сборник изображений 300 бурханов по альбому Азиатского музея имп. АН. С примечаниями, ч. I. Рисунки и указатели. – СПб, 1903. – 115 с.
  42. Сергеева Т.В. Иллюстрации к трактату «Голубой берилл» // Атлас тибетской медицины. – М.: АСТ, 1998. – С. 44-53.
  43. Сергеева Т.В. Священные образы Тибета: традиционная живопись Тибета в собрании Государственного музея Востока. – Самара, 2002. – 246 с.
  44. Сказание о хождении в Тибетскую страну Мало-Дербетского Бааза-бакши: Калмыцкий текст с переводом и примечаниями, составленными А.М. Позднеевым. – СПб., 1897.
  45. Терентьев А. Определитель буддийских изображений. – СПб.: Нартанг, 2003. – 304 с.
  46. Уваров С.С. Мысли о заведении в России Академии Азиатской // Вестник Европы. – 1811. – № 1. – С. 27-52.
  47. Уваров С.С. Мысли о заведении в России Академии Азиатской // Вестник Европы. – 1811. – № 2. – С. 94-116.
  48. Успенский В.Л. Буддийский канон // Книга Монголии. – М.: Книга, 1988. – С. 191-200.
  49. Цыбиков Г.Ц. Буддист-паломник у святынь Тибета. – Наука, 1991. – 254 с.
  50. Шастина А.М. А.М. Позднеев // Mongolika-VI. – СПб., 2003. – С. 7-18.
  51. Bunce F.W. An Encyclopaedia of Buddhist Deities, Demigods, Codlings, Saints & Demons: In 2 v. – New Delhi, 1993.
  52. Clark E. Two Lamaistic Pantheons: In 2 v. – Harvard, 1937.
  53. Dzanglung oder der Weise und der Thor, th. I-II, St.-Pbg. – Lpz, 1843.
  54. Grunvedell A. Mythologie du Buddisme an Tibet et en Mongolie. – Leipzig, 1900.
  55. Müller G.F. De scripttis tanguticis in Sibiria repertis commentatio. – Comment. Acad., t. X, 1747.
  56. Roerich G. Tibetan Paintings. – Paris: P. Geuthner, 1925. – 175 p.
  57. Roerich G. Two Lamaist Pantheons by E.Clark // The Vishva-Bharati Quarterly. – 1939. – Vol. 4, part 4. – Pp. 343-346.
  58. Schiefner A. Das buddihistische Sutra der zwei und vierzig Sätze // Bull. hist.- phil. – 1852. – T. IX. – Стлб. 65-78.
  59. Schmidt I.J. Über einige Grundlehren des Buddismus. // Mem. – 1832. – VI ser., t. 1. – S. 89-120, 221-262.
  60. Uspensky V.L. Catalogue of the Mongolian Manuscripts and Xylographs in the St. Petersburg State University Library. – Tokyo: Institute for the Study of Languages and Cultures of Asia and Africa, 2001. – XV, 530, 186 p.
[ENG]
  1. Badmazhapov, Ts.-B.B. (1995) Ikonografiya i iskusstvo tubetskogo buddizma [The iconography and art of Tibetan Buddhism]. In: Tibetskii buddizm. Teoriya i praktika [Tibetan Buddhism. Theory and practice]. Novosibirsk: Nauka, pp. 197-206.
  2. Badmazhapov, Ts.-B.B. (2003) Skul'ptura tibeto-mongol'skoi vadzhrayany XVII – nach. XX vv. [The sculpture of the Tibetan-Mongolian Vajrayana, the 17th – the beginning of the 20th centuries]. In: Buddizm v kontekste istorii, ideologii i kul'tury Tsentral'noi i Vostochnoi Azii [Buddhism in the context of the history, ideology and culture of Central and East Asia]. Ulan-Ude: BNTS SO RAN.
  3. Badmazhapov, Ts.-B.B. (1995) Tibetskie traditsii v buddiiskoi ikonografii Buryatii [Tibetan traditions in the Buddhist iconography of Buryatia]. In: Abaev, N.V. (ed.) Tibetskii buddizm. Teoriya i praktika [Tibetan Buddhism. Theory and practice]. Novosibirsk: Nauka, pp. 208-226.
  4. Baradiin, B.B. (1924) Statuya Maitreii v Zolotom khrame v Lavrane [The statue of Maitreya in the Golden Temple in Laurana]. Leningrad.
  5. Barkova, A.L. (2000) Buddiiskaya zhivopis' v sobranii Mezhdunarodnogo Tsentra Rerikhov [Buddhist painting in the collection of the International Centre of the Roerichs]. In: Rerikh, Yu.N. Tibetskaya zhivopis' [Tibetan painting]. Moscow.
  6. Barkova, A.L. (2004) Mifologicheskie universalii v tibetskoi ikonografii [Mythological universals in Tibetan iconography]. In: Chelovek i priroda v kul'turnoi traditsii Vostoka [Man and nature in the cultural tradition of the Orient]. Moscow.
  7. Batyreva, S.G. (2005) Starokalmytskoe iskusstvo XVII – nachala XX v. [Old Kalmyk art of the 17th – the beginning of the 20th centuries]. Moscow: Nauka.
  8. Bembeev, E.V. (2004) Lingvisticheskoe opisanie pamyatnika starokalmytskoi (oiratskoi) pis'mennosti: "Skazanie o khozhdenii v Tibetskuyu stranu Maloderbetovskogo Baaza-bagshi" [The linguistic description of the written Old Kalmyk (Oirat) record: "A story about Baaz-bagshi Maloderbetovskii's walking to the Tibetan land"]. Dissertation.
  9. Bunce, F.W. (1993) An Encyclopaedia of Buddhist Deities, Demigods, Codlings, Saints & Demons. New Delhi.
  10. Clark, E. (1937) Two Lamaistic Pantheons. Harvard.
  11. Demenova, V.V. (2008) Reprezentatsiya i Sokrytie Prirody Istinnogo v buddiiskom iskusstve [Representation and Concealment of the Nature of the True in Buddhist art]. In: Ural'skoe vostokovedenie. Vypusk 3 [Ural oriental studies. Edition 3]. Ekaterinburg: UrGU, pp. 24-30.
  12. Demenova, V.V., Urozhenko, O.A. (2010) Prostranstvo smyslov buddiiskoi metallicheskoi skul'ptury [The space of meanings of the metal Buddhist sculpture]. Ekaterinburg: Ural. universitet.
  13. Dubrovin, A.F. (1989) Buddiiskaya metallicheskaya skul'ptura Tibeta: Atributsiya i datirovka po materialam khimiko-tekhnologicheskikh issledovanii [The metal Buddhist sculpture in Tibet: Ascription and dating according to the materials of chemical-technological research]. Dissertation abstract.
  14. Dzanglung oder der Weise und der Thor, th. I-II (1843). St.-Pbg. – Lpz.
  15. D'yakonova, N.V. (1961) Materialy po kul'tovoi ikonografii Tsentral'noi Azii domusul'manskogo perioda [Materials on the cult iconography of Central Asia during the pre-Islamic period]. In: Trudy gosudarstvennogo Ermitazha. Kul'tura i iskusstvo narodov Vostoka [Works of the state Ermitage. The culture and art of oriental peoples]. Vol. 6. Leningrad: Izdatel'stvo gosudarstvennogo Ermitazha, pp. 257-272.
  16. Elikhina, Yu.I. (2006) Kul't bodkhisattvy Avalokiteshvary i ego zemnykh voploshchenii v istorii tibetskoi gosudarstvennoi VII-XIX vv. [The cult of Avalokiteshvara Bodhisattva and his earthly incarnations in the history of the Tibetan statehood in the 7th-19th centuries]. Dissertation abstract.
  17. Ganevskaya, E.V. (2004) K voprosu ob interpretatsii kanonicheskogo obraza v khudozhestvennoi traditsii buddiiskikh stran [On the interpretation of the canonical image in the artistic tradition of Buddhist countries]. In: Murian, I.F. (ed.) Iskusstvo Vostoka. Khudozhestvennaya forma i traditsiya. Sbornik statei [Oriental art. Artistic form and tradition. Collected articles]. St. Petersburg: Dmitrii Bulanin, pp. 110-131.
  18. Ganevskaya, E.V. (1984) Srednevekovaya bronzovaya buddiiskaya skul'ptura indo-nepal'skogo kruga (VIII-XII vv.) [The medieval bronze Buddhist sculpture of the Indo-Nepal circle (the 8th-12th centuries)]. Dissertation.
  19. Ganevskaya, E.V., Karpova, N.K. (1992) Iskusstvo Indii [Indian art]. Moscow: Sorek-Poligrafiya.
  20. Gerasimova, K.M. (1995) Chitralakshana v tibetskom i mongol'skom tekstakh Danchzhura [Chitralakshana in the Tibetan and Mongolian texts of the Danchzhur]. In: Srednevekovaya kul'tura Tsentral'noi Azii: pisimennye istochniki [The medieval culture of Central Asia: written sources]. Ulan-Ude: BTS SO RAN.
  21. Gerasimova, K.M. (1971) Pamyatniki esteticheskoi mysli Vostoka. Tibetskii kanon proportsii [The artefacts of the aesthetic thought of the Orient. The Tibetan canon of proportions]. Ulan-Ude: BKI.
  22. Gerasimova, K.M. (1973) Tibetskii kanon proportsii [The Tibetan canon of proportions]. In: Problema kanona v drevnem i srednevekovom iskusstve Azii i Afriki [The problem of the canon in the ancient and medieval art of Asia and Africa]. Moscow: Nauka.
  23. Grunvedell, A. (1900) Mythologie du Buddisme an Tibet et en Mongolie. Leipzig.
  24. Grunvedell, A. (1905) Obzor sobraniya predmetov lamaisticheskogo kul'ta [A survey of the collection of objects which belong to the lamaistic cult]. St. Petersburg.
  25. Gumilyov, L.N. (1975) Staroburyatskaya zhivopis'. Istoricheskie syzhety v ikonografii Aginskogo datsana [Old Buryat painting. Historical plots in the iconography of Aginsky datsan]. Moscow: Iskusstvo.
  26. Kovalevskii, O.M. (1837) Buddiiskaya kosmologiya [Buddhist cosmology]. Kazan: Universitetskaya Tipografiya.
  27. Krapivina, R.N. (1981) K interpretatsii dvukh izobrazhenii siddkhov [About the interpretation of two pictures of siddhas]. In: Ispol'zovanie buddiiskikh kul'tovykh kollektsii [The use of Buddhist cult collections]. Leningrad.
  28. Kurasov, S.V. (2013) Prekhodyashchee kak zhanr: osobye vidy izobrazitel'nogo iskusstva Tibeta [The perishable as a genre: special types of Tibetan fine arts]. Kul'tura i tsivilizatsiya [Culture and Civilization], 5-6, pp. 19-27.
  29. Müller, G.F. (1747) De scripttis tanguticis in Sibiria repertis commentatio. Comment. Acad., t. X.
  30. Murian, I.F. (2001) Iskusstvo Nepala. Drevnost' i srednevekov'e [The art of Nepal. Antiquity and the Middle Ages]. Moscow: Vostochnaya literatura.
  31. Murian, I.F. (2005) Kitaiskaya rannebuddiiskaya skul'ptura IV-VIII vv. V obshchem prostranstve "klassicheskoi" skul'ptury antichnogo tipa [The early Chinese Buddhist sculpture of the 4th-8th centuries in the general space of the "classical" sculpture of an antique type]. Moscow: KomKniga.
  32. Ogneva, E.D. (2008) Bogi snezhnykh gor: muzei Ukrainy: sakral'noe iskusstvo v traditsii tibetskogo buddizma [Gods of snowy mountains: the museums of Ukraine: sacral art in the tradition of Tibetan Buddhism]. Odessa: Astroprint.
  33. Ogneva, E.D. (1973) Struktura tibetskoi ikony (na primere tsokshina Tszonkhavy) [The structure of a Tibetan icon (as exemplified by the tsokshin Tszonkhava)]. In: Problemy kanona v drevnem i srednevekovom iskusstve Azii i Afriki [The problems of the canon in the ancient and medieval art of Asia and Africa]. Moscow, pp. 103-112.
  34. Ogneva, E.D. (1979) Tibetskii srednevekovyi traktat po teorii izobrazitel'nogo iskusstva [A medieval Tibetan treatise on the theory of pictorial art]. Dissertation.
  35. Ogneva, E.D. (1983) Zhanry v tibetskom iskusstve [Genres in Tibetan art]. In: Iskusstvo i kul'tura Mongolii i Tsentral'noi Azii. Chast' 2 [The art and culture of Mongolia and Central Asia. Part 2]. Moscow, pp. 87-97.
  36. Ogneva, E.D., Ganevskaya, E.V., Dubrovin, A.F. (comp.) (2004) Pyat' semei Buddy (metallicheskaya skul'ptura severnogo buddizma IX-XIX vv. iz sobraniya GMINV) [The Five Buddha Families (a metal sculpture of the Northern Buddhism of the 9th-19th centuries from the collection of the State Museum of Oriental Art)]. Moscow.
  37. Ol'denburg, S.F. (1914) Materialy po buddiiskoi ikonografii Khara-Khoto (Obraza tibetskogo pis'ma) [Materials on Khara-Khoto Buddhist iconography (Tibetan painting)]. St. Petersburg: Tovarishchestvo Golike i Vil'borg.
  38. Pallas, P.S. (1773-1788) Puteshestvie po raznym provintsiyam Rossiiskoi imperii [Travelling through different provinces of the Russian Empire]. In 3 vols. St. Petersburg.
  39. Pander, E. (1918) Panteon Dzhandzha Khutukhty [The pantheon Dzhandzha Khutukhty]. Harbin.
  40. Pozdneev, A.M. (1887) Ocherki byta buddiiskikh monastyrei i buddiiskogo dukhovenstva v Mongolii v svyazi s otnosheniyami sego poslednego k narodu [Studies on the life in Buddhist monasteries and Buddhist clergy in Mongolia in the connection of this latter with people]. St. Petersburg: Tip. Imp. akad. nauk.
  41. Rerikh, Yu.N. (2000) Tibetskaya zhivopis' [Tibetan painting]. Samara: Agni.
  42. Roerich, G. (1925) Tibetan Paintings. Paris: P. Geuthner.
  43. Roerich, G. (1939) Two Lamaist Pantheons by E. Clark. The Vishva-Bharati Quarterly, 4 (4), pp. 343-346.
  44. Sbornik izobrazhenii 300 burkhanov po al'bomu Aziatskogo muzeya imp. AN. S prmechaniyami, ch. I. Risunki i ukazateli [Collected pictures of 300 burkhans, based on the materials of the album of the Asiatic Museum of the Imperial Academy of Sciences. With comments, part I. Drawings and indices] (1903). St. Petersburg.
  45. Schiefner, A. (1852) Das buddihistische Sutra der zwei und vierzig Sätze. In: Bull. hist.-phil. T IX. S. 65-78.
  46. Schmidt, I.J. (1832) Über einige Grundlehren des Buddismus. In: Mem. VI ser., t. 1.
  47. Sergeeva, T.V. (1998) Illyustratsii k traktatu "Goluboi berill" [Pictures from the treatise "Blue beryl"]. In: Atlas tibetskoi meditsiny [The atlas of Tibetan medicine]. Moscow: AST, pp. 44-53.
  48. Sergeeva, T.V. (2002) Svyashchennye obrazy Tibeta: traditsionnaya zhivopis' Tibeta v sobranii Gosudarstvennogo muzeya Vostoka [Sacred images of Tibet: traditional Tibetan painting in the collection of the State Museum of Oriental Art]. Samara.
  49. Shastina, A.M. (2003) A.M. Pozdneev. In: Mongolika-VI. St. Petersburg, pp. 7-18.
  50. Skazanie o khozhdenii v v Tibetskuyu stranu Malo-Derbetskogo Baaza-bakshi: Kalmytskii tekst s perevodom i primechaniyami, sostavlennymi A.M. Pozdneevym [A story about Baaz-bakshi Malo-Derbetskii's walking to the Tibetan land: A Kalmyk text with a translation and comments made by A.M. Pozdneev] [] (1897). St. Petersburg.
  51. Terent'ev, A. (2003) Opredelitel' buddiiskikh izobrazhenii [The identifier of Buddhist images]. St. Petersburg: Nartang.
  52. Tsybikov, G.Ts. (1991) Buddist-palomnik u svyatyn' Tibeta [A Buddhist pilgrim near the sacred places of Tibet]. Nauka.
  53. Uspenskii, V.L. (1988) Buddiiskii kanon [Buddhist canon]. In: Kniga Mongolii [The book of Mongolia]. Moscow: Kniga, pp. 191-200.
  54. Uspensky, V.L. (2001) Catalogue of the Mongolian Manuscripts and Xylographs in the St. Petersburg State University Library. Tokyo: Institute for the Study of Languages and Cultures of Asia and Africa.
  55. Uvarov, S.S. (1811) Mysli o zavedenii v Rossii Akademii Aziatskoi [Thoughts about establishing the Asiatic Academy in Russia]. Vestnik Evropy [Bulletin of Europe], 1, pp. 27-52.
  56. Uvarov, S.S. (1811) Mysli o zavedenii v Rossii Akademii Aziatskoi [Thoughts about establishing the Asiatic Academy in Russia]. Vestnik Evropy [Bulletin of Europe], 2, pp. 94-116.
  57. Vorob'yova-Desyatovskaya, M.I., Savitskii, L.S. (1972) Tibetovedenie [Tibetology]. In: Aziatskii muzei – leningradskoe otdelenie instituta vostokovedeniya AN SSR [The Asiatic Museum – Leningrad department of the Institute of Oriental Studies of the Academy of Sciences of the SSR]. Moscow: Nauka, pp. 149-176.
  58. Vorob'yova-Desyatovskaya, M.I., Zorin, A.V. Tibetologiya v IVR RAN [Tibetology in the Institute of Oriental Manuscripts of the Russian Academy of Sciences]. [Online] Tibetica. Available from: http://tibetica.orientalstudies.ru/rus/index.php?option=com_content&task=view&id=579&Itemid=99 [Accessed 08/04/14].
  59. Zhukovskaya, N.L. (1977) Lamaizm i rannie formy religii [Lamaism and early forms of religion]. Moscow.
  60. Zorin, A.V. (comp.) (2009) Katalog buddiiskikh ikon tanka I tsakli: Zhivopisnye izobrazheniya buddiiskikh uchitelei i bozhestv [The catalogue of the Buddhist icons called tanka and tsakli: Pictures of Buddhist teachers and deities]. St. Petersburg.
Файлы / Files 3-kurasov.pdf
Для цитирования / For citation
[RUS]
Курасов С.В. История исследования искусства Тибета в России: от начала русской тибетологии до середины XX века // «Белые пятна» российской и мировой истории. – 2014. – № 6. – С. 38-60.
[ENG]
Kurasov, S.V. (2014) Istoriya issledovaniya iskusstva Tibeta v Rossii: ot nachala russkoi tibetologii do serediny XX veka [The history of studying Tibetan art in Russia: from the origins of Russian tibetology to the middle of the 20th century]. "Belye pyatna" rossiiskoi i mirovoi istorii ["White Spots" of the Russian and World History], 6, pp. 38-60 (In Russian).

Выходные архивные данные исторического журнала № 6 за 2014 год «“Белые пятна” российской и мировой истории», в котором размещена статья / Publisher's imprint of the journal "White Spots" of the Russian and World History", which includes the article.